3 februari 2015

'Curves, because nobody likes to cuddle a stick'

Kunnen we allemaal alsjeblieft stoppen met het liken en delen van foto's met teksten zoals deze? Niet omdat ik weet dat dat misschien volgens de publieke opinie het mooiste is wat er is: borsten waarbij een decolleté zichtbaar is en billen die in een strakke jeans het mooiste tot hun recht komen. Kunnen pronken met het vrouwelijk figuur. Want dit is verleidelijk en sexy.

Dit soort foto's met teksten als 'real men like curves, only dogs like bones' of (deze spande de kroon bij mij) 'a woman without curves is like a jeans without pockets, you don't know where to put your hands' komen steeds vaker op facebook voorbij. Met de foto's heb ik over het algemeen geen problemen: mooi gefotografeerde vrouwen bij wie de lichamelijke vormen goed zichtbaar zijn. Het zijn de woorden die erbij staan waar ik me aan stoor.

'Because nobody likes to cuddle a stick.' Omdat niemand met een stokje wil knuffelen. Elke keer als ik dit tegenkom voelt het alsof iemand een dolk door m'n hart steekt, zoveel pijn doet het. Ik krijg de woorden niet uit m'n hoofd. Is dat zo? Want shit, ik ben een 'stick'. Altijd geweest. Mensen kijken me na en maken er grapjes over. 'Hier, doe wat meer slagroom op je cake!' of 'Joh, eet wat meer snacks!'. Wat ik heb gedaan, evenals het nemen van ontelbare weightgainers, poeders en pillen, maar zonder resultaat. Dit is mijn lichaam. Aan alle kanten zijn m'n botten duidelijk zichtbaar. Ik heb dunne vingertjes, harde en goed zichtbare knokkels, durf tijdens de warmere dagen geen shorts of tops te dragen omdat dan teveel uitstekende botten zichtbaar zijn en een decolleté is bij mij niet overduidelijk aanwezig. Hier moet ik het mee doen. En dat is prima, maar daar denken anderen blijkbaar anders over.

Draai het eens om. 'skinny women, because nobody likes to cuddle a whale.' Als ik deze tekst viral zou laten gaan zou ik bestempeld worden als uiterst beledigend. En de tekst ís ook beledigend, op elke mogelijke manier. Maar toch, op de een of andere manier, is het ineens trending en cool om het tegenovergestelde te posten.

Ik zal eerlijk zijn, ik vind uitspraken als deze hypocriet, beledigend en pijnlijk voor alle vrouwen die dealen met hetzelfde als ik: een snelle stofwisseling waardoor de slankheid in stand wordt gehouden. Dus nee, ik heb geen anorexia. ik eet wat ik wil, hou me niet in en dit is mijn lichaam. Ik vind het hypocriet dat de slanke vrouw doelbewust wordt gebruikt om de vollere vrouwen in beter daglicht te zetten. Ik vind het hypocriet dat er mensen zijn die uitspraken als 'real men like curves, only dogs like bones' ondersteunen, uitspraken die eigenlijk willen zeggen dat de slanke vrouw zonder vormen er niet te doet in deze samenleving vergeleken bij de vollere vrouw. Ik vind het hypocriet dat de slanke vrouw wordt afgedaan als 'niet sexy' omdat ze weinig of geen vormen heeft. Wij slanke vrouwen zijn niet allemaal het stereotype catwalkmodel die op zakelijk gebied wordt gedwongen mager te blijven. Wij 'sticks' hebben ook gevoel en waarde.

Wat geeft een ander het recht om te oordelen over jouw lichaam? Waarom zou een ander moeten beslissen wat aantrekkelijk, normaal of gezond is? Slank, vol, dik, whatever, het maakt niet uit, zolang je er maar een gezonde levensstijl op na houdt. De wereld zou er zoveel op vooruit gaan als iedereen stopte met het schetsen van een ideaalbeeld voor de ander. Dus de volgende keer als je probeert je persoonlijke voorkeur te promoten, doe dat dan zonder mijn lichaam te beledigen.

0 comments:

Een reactie posten

Mogelijk gemaakt door Blogger.